donderdag 29 mei 2014

Recensie Het negerboek

Het negerboek - Lawrence Hill

Oordeel:

*****

Samenvatting:
Als klein meisje wordt Aminata ontvoerd uit haar dorp in Afrika. Haar ouders zijn vermoord, dus ondergaat ze in haar eentje de lange voetreis naar de kust, die gevolgd wordt door een barre overtocht naar South Carolina. Daar wordt ze als slaaf verkocht aan de hoogste bieder.

Op de indigoplantage waar Aminata terecht komt moet ze hard werken, maar ze  leert ook lezen en schrijven, iets wat destijds eigenlijk strikt verboden was voor slaven. Hoewel ze bijna nooit lang op dezelfde plek kan blijven, bouwt ze toch hechte vriendschappen op. Haar intelligentie en haar kwaliteiten als vroedvrouw geven haar een kans om niet alleen te overleven, maar om ook iets te kunnen betekenen voor de andere slaven.

We volgen het leven van Aminata als jong meisje tot aan haar laatste levensdagen. Wat we zien is het uitzonderlijke leven van een bijzondere vrouw, die een wereldreis van tientallen jaren moet maken om uiteindelijk weer een thuis te vinden.

Recensie:
Dit is één van mijn lievelingsboeken. Ik herlees het jaarlijks en iedere keer maakt het verhaal weer een grote indruk op me.

Het levensverhaal van Aminata is hartverscheurend. Ze verliest op jonge leeftijd haar familie en wordt verscheept naar een wildvreemd land, waar ze als een stuk vee wordt behandeld. Hoewel de schrijver niet schuwt om afschuwelijke, maar helaas niet onrealistische, stukken uit het leven van de slaven te beschrijven, is het hem ook gelukt om zijn toon niet te zwaarmoedig te laten worden. Er worden vaak grapjes gemaakt door de personages en Aminata blijft altijd hoop houden op een mooiere toekomst. Lawrence Hill houdt het tempo er goed in, maar weet op de juiste plekken ook rust te creëren.

Vanuit het oogpunt van de geschiedenis is dit ook een erg goed boek. Lawrence Hill heeft jarenlang onderzoek gedaan naar het leven van slaven in het Amerika uit de achttiende eeuw. Hierdoor heeft hij een vrij nauwkeurig beeld kunnen scheppen van het dagelijkse leven van de slaven die het land zo machtig hebben gemaakt. Uiteraard heeft hij de grote gebeurtenissen verwerkt in zijn roman, wat het verhaal ook heel interessant maakt als je niet zo bekend met die tijd.

Hoewel het boek een groot succes was, was er ook aardig wat controversie rond Het negerboek bij het verschijnen. Misschien heb je, toen je voor het eerst over dit boek hoorde, wat vraagtekens gezet bij de titel van deze roman. Maar laat dat je er alsjeblieft niet van weerhouden om dit boek te lezen! Ik verzeker je, Lawrence Hill had een hele goede reden om deze titel te kiezen.
Het originele negerboek was een document waarin de namen van slaven werden genoteerd die in 1783 vanuit New York als vrije mannen en vrouwen naar Canada mochten gaan. Die lange lijst met namen speelt een belangrijke rol in deze roman. Niettemin, toen Canadees Lawrence Hill zijn boek (in het Engels The Book of Negroes) in de VS wilde publiceren, werd hem door de uitgever botweg verteld dat zo'n titel nooit zou verkopen. Daarom heet het boek in de VS Someone Knows My Name.

Toen ik dit boek voor het eerst las ben ik er gelijk verliefd op geworden. Ik heb het boek misschien wel tien keer cadeau gedaan aan vrienden en familie (het was een erg makkelijk cadeau-jaar) en iedereen was het met me eens dat het een geweldig boek is.

Ik raad het jou dan ook van harte aan!